[quote][b][url=/v3/forum/%C3%A9tats-unis-31/topic/ea-18g-growler-339/?post=36780#post-36780]ex-gillouf1[/url] a dit le 13/04/2007 à 06:32 :[/b] [quote="Tuckson"]Mouais ... si je n'étais pas à l'hôtel, je regarderais volontier le manuel de vol pour en savoir plus ... :? (personne ne l'a sous le coude ?)[/quote] Si, trouvé.... [quote]The aircraft is designed with relaxed static stability to increase maneuvrability and to reduce approach and landing speed. The aircraft is controled by fly-by-wire Flight Control System through hydraulicaly actuated flight control surfaces: ailerons, twin rudders, leading edge flaps, trailing edge flaps, LEX spoilers, and differentil stabilators. The leading edge of the wing incorporates a "snag" which increases outboard wing area and increases roll authority in the approach and landing configuration. A speed brake function is provided by differential deflection of the primary flight control surfaces.[/quote] La fonction AF est bien assurée par un braquage des gouvernes, par contre ils parlent de "LEX spoilers"...ça doit être ça les surfaces dont on parle. Quant à leur fonction...je suppose que sur la photo en question le Growler est à l'atterrissage, en train de freiner: ces surfaces devant aider lors du freinage en détruisant la portance au niveau des LEX. J'avoue que je n'ai pas lu les 856 pages du manuel. @+[/quote]