[quote][b][url=/v3/forum/russie-et-urss-35/topic/base-de-baikovo-recherche-du-nom-dune-%C3%A9pave-3071/?post=108329#post-108329]jff[/url] a dit le 13/01/2015 à 21:32 :[/b] Je viens de trouver ça : lien = http://www.norpacwar.com/#!pv-1s-in-the-ussr/cxqs "[i]The following photos were taken at Shimushu in 2009. It is known that the Soviets repaired some of crash-landed PV-1s, and used them with the 128th SAD (Mixed Air Division) under designation "B-34". One of the planes became the favorite liason of the Division CO Lt. Colonel M. A. Yeremin. Note the top turret and frontal MG fairings are "patched"- perhaps, this aircraft remained in service for some time after the war. With arrival of MiG-15s, the entire prop inventory of the 128th SAD (mostly Lend-Lease P-63s) was flown to Shimushu, where it is decaying up until now. My guess is, the wrecks represent the Vivian's plane BuNo 48909, Squadron Code 2 of VB-135. I can see a weathered "2" between the U.S. National insignia and the hole in the fuselage on the second photo. On the third pic is my attempt to enhance it. Too bad, I don't have any additional photos of 48909 to compare the two. If I am wrong, the choice is limited to the following BuNo/Squadron numbers: 48910/9 (Bone) 48934/11 (Schuette) 48928/7 (Clark) 49525/81 (Lindell) 33278/11 (McDonald)- less likely; the aircraft ground-looped on landing 48938/12 (Mahrt)- less likely, hard landing, hit the trees 49508/82 (Dingle)- even less likely, since the a/c was flown to Moscow for tests after the war. Any additional photos or suggestions are welcome!.[/i]" Interessant, car il indique que les soviétiques auraient récupérés et remis en service des Venturas US après guerre. Cela pourrait expliquer la position de l'avion sur un hangar enterré (donc placé après) Je viens aussi de chercher sur Aviation Archeologie, et il n'y a aucun PV3 qui se soit crashé dans cette région du monde, uniquement des PV1. Donc l'épave a de très fortes chances d'être un PV1, mais modifié, sans tourelle supérieure. Ce point accrédite l'hypothèse d'une remise en service par les soviétiques après réparation, car je vois mal un équipage US aller se promener au dessus d'une base japonaise sans une bonne tourelle de point 50. Quand aux monomoteurs, il y a maintenant de très fortes chances que ce soient bien des P 63. Décidément, ces photos sont extrèmement intéressantes et nous révèle un pan oublié des combats de la 2eme GM.[/quote]